Pisanie na maturze wcale nie musi być straszne! Wystarczy na spokojnie podejść do tematu oraz znać odpowiednie słownictwo. I tak oto część pisemna zaliczona bez problemu! 🙂
Ważnymi elementami zadania pisemnego są struktury tekstów oraz frazy pomocnicze. Wystarczy się ich nauczyć! W tym artykule przedstawimy najistotniejsze elementy oraz ciekawostki, które pomogą Ci napisać każdy tekst na maturze na 100%. Pokażemy, jak poprawnie napisać list nieformalny/e-mail wymagany na maturze podstawowej.
Pisanie listu/e-maila na maturze
Na maturze podstawowej, jako jedno z zadań otwartych, występuje list nieformalny lub email. Są one bardzo zbliżone do siebie, mają taką samą strukturę oraz używa się w nich podobnego stylu wypowiedzi.
Przede wszystkim, możemy w nich używać skrótów oraz potocznego słownictwa, co w przeciwieństwie do listu formalnego nie może mieć miejsca. Co więcej, nie wymaga się używania złożonych zdań oraz bardziej wyszukanych fraz (ale oczywiście można). Dużym minusem, albo dla niektórych plusem, jest ograniczenie liczby słów do pewnej ilości (przeważnie do 130 przy e-mailu oraz do 150 przy liście).
List powinien zacząć się od przywitania!
Hello, Jerry!
How are you? I’m sorry I haven’t written for so long!
Następnie wprowadzamy temat, o którym będziemy pisać. Tworzymy zarys historii oraz opisujemy podane elementy w treści zadania. Dosłownie krok po kroku.
I have just come back from my trip to the USA. It was really….
Opisując wymagany podpunkt, starajmy się go uzasadnić zawsze w dwóch zdaniach. Nie zawsze będzie to możliwe ze względu na ograniczony zakres słów. Jednakże, lepiej jest wykreślić nadmiar, niż zastanawiać się co dopisać 😉
Przykład: Opisz, jaką wybrałeś nagrodę.
I chose an elephant as a reward because it was the biggest. Also, I am going to give it to my sister to make her smile!
Na koniec kierujemy piłkę w drugą stronę, zadając pytanie osobie, do której piszemy, oraz wyrażając chęć rozmowy lub spotkania w przyszłości.
How about you? I can’t wait to see you again!
Cheers,
xyz
Jak widzimy na konkretnych przykładach, list oraz email są bardzo do siebie podobne! W tym drugim mamy jedynie podane pierwsze zdanie, które w liście musimy napisać sami.
Zobaczmy to na przykładzie!
W poniższym tekście kolorami podkreślimy każdą opisaną część i podpunkt, aby łatwiej było Ci zobaczyć poszczególne podpunkty zadania.
Po powrocie z wycieczki organizowanej przez biuro podróży chcesz podzielić się wrażeniami z kolegą z Anglii. W e-mailu do kolegi:
- napisz, dlaczego zdecydowałeś(aś) się na wycieczkę z biurem podróży
- opisz ciekawe miejsce, które odwiedziłeś w trakcie wycieczki
- wyraź opinię na temat przewodnika wycieczki
- zrelacjonuj sytuację, która spowodowała, że powrót z wycieczki się opóźnił.
Hi, I’ve just returned from a trip organized by my local travel agency. It was an amazing experience for me and I really liked it. I have decided to choose travel agency because it is much more comfortable. They organized everything for a good price. During the trip I saw Big Ben and London Eye. I also went to a museum. But the most pleasurable part was cinema. I saw Wonder Woman movie! Our guide was a very nice guy named Mike. He showed us everything around and said many interesting things about places we went to. Unfortunately, our return was delayed. The bus got a flat tire. We had to stop and wait 3 hours for road assistance! That was terrible because the temperature was high. How about you? When was the last time you were on a trip with a guide?
See you soon,
xyz
Zwroty pomocnicze
Istnieje wiele przydatnych zwrotów, jakie możemy zastosować w liście czy e-mailu. Możemy je wręcz skopiować do naszego tekstu! Jednakże, ich użycie zawsze będzie zależne od tematu, na jaki piszemy. Poniżej podajemy kilka przykładowych, które mogą ułatwić Ci pisanie na maturze 😉
Wstęp
- Hello, Adam! – Cześć, Adam!
- How are you? – Jak się masz?
- I hope you’re doing great. – Mam nadzieję, że masz się dobrze.
- Thanks for your last letter. – Dzięki za Twój ostatni list.
- Guess what happened! – Nie zgadniesz, co się stało!
- Sorry I haven’t written anything for a while, but… – Przepraszam, że nie pisałam przez jakiś czas, ale…
- I have a problem with… – Mam problem z…
- I’m writing to ask you for advice. – Piszę, żeby prosić Cię radę.
Rozwinięcie
- I’m writing to tell you that… – Piszę, żeby Ci powiedzieć, że…
- I’ve got important news for you. – Mam dla Ciebie ważne wieści.
- I have to tell you… – Muszę Ci opowiedzieć…
- What do you think about…? – Co sądzisz o…?
- Have you got any experience with… ? – Masz jakieś doświadczenie z… ?
- From my point of view,… – Z mojego punktu widzenia,…
- As far as I know… – O ile wiem…
- I totally disagree with… – Zupełnie się nie zgadzam z…
- I think you should… – Myślę, że powinieneś…
- If I were you, I would… – Gdybym był tobą, to…
Zakończenie
- I must be going now. – Muszę już kończyć.
- Please let me know what you think about it. – Daj mi znać, co o tym sądzisz.
- Till the next time! – Do następnego razu!
- Let me know if you want to know something more. – Daj znać, jeśli będziesz chciał dowiedzieć się czegoś więcej.
- Do you have any further questions? – Masz jeszcze jakieś pytania?
- Feel free to share your opinion. – Podziel się swoją opinią.
- Bye! – Na razie!
- See you! – Do zobaczenia!
A co jeśli trafię na wpis na blogu?
Może zdarzyć się, że na maturze podstawowej zadaniem pisemnym będzie wpis na bloga. Czy trzeba się tym stresować? Nie! Różnica jest taka, że we wpisie na bloga kierujemy nasze słowa do wielu osób zamiast do jednej. Co w związku z tym? Używamy podmiotu w liczbie mnogiej! Struktura jest bardzo zbliżona, jeśli nie powiedzieć taka sama.
Artykuł jest dla Ciebie pomocny? Udostępnij go swoim znajomym przed maturą, aby było im łatwiej napisać list/e-mail na maturze!
Zobacz poprzednie artykuły na naszym blogu!
Zapraszamy na naszego Facebook’a po więcej ciekawego słownictwa!
3 myśli w temacie “Pisanie e-mailu/listu na maturze podstawowej z języka angielskiego”